اخبار

تاثیر بدنسازی بر ذهن [مثبت و منفی]

تاثیر بدنسازی بر ذهن

این مقاله برای کسانی است که با ورزش و تمرین در باشگاه آرامش خاطر پیدا می کنند و می خواهیم بگوییم که تنها شما اینطور نیستید! امروزه ثابت شده است که تمرینات ورزشی تاثیر بسیار مثبتی بر کنترل اضطراب و افسردگی داشته و بسیاری از افراد برای فرار از مشکلات زندگی به سراغ ورزش می آیند. از زمان شیوع بیماری کووید-19 در سال 2019 مشخص شد که از هر 10 نفر حدود 4 نفر علائم اضطراب و افسردگی را دارند که این عدد قبل از سال 2019, حدود 1 نفر از هر 10 نفر بوده و می توان نتیجه گرفت که روز به روز بر تعداد افراد با مشکلات روحی افزوده می شود. ما در این مقاله می خواهیم تاثیر بدنسازی بر ذهن و روحیه را بررسی کنیم و ببینیم که چه مزیت ها و معایبی برای ما دارد.

دلیل این افزایش هم می توانیم مشکلاتی در نظر بگیریم که با بروز این بیماری به وجود آمدند و از طرفی بسیاری از افراد شغل و درامد خود را از دست دادند.اما این تمام ماجرا نیست و ما به شما می گوییم که بهترین راه برای فرار از افسدگی و نادیده گرفتنش,ورزش و البته کار کردن در کنار یکدیگر می باشد تا شما حس مفید و با ارزش بودن کنید.

تمرینات قدرتی و در کل ورزش کردن نه تنها باعث عضله سازی و کاهش وزن می شوند,بلکه کمک زیادی به بهبود وضعیت روحی فرد هم می کنند.در واقع انجام ورزش های مختلف از جمله یوگا,تمرینات قدرتی و شنا باعث می شوند که ما در مشکلات زندگی استقامت بیشتری داشته باشیم (از لحاظ فیزیکی و روحی).

تاثیر بدنسازی بر ذهن

خب دوستان اکنون نوبت بررسی 3 تاثیر مثبت بدنسازی یا هر ورزشی بر ذهن است که بسیاری از ما این موارد را نمی دانیم و تصور می کنیم که ورزش کردن تنها برای تغییر وضعیت جسمانی می باشد.

1. بهبود خلق و خو + افزایش انرژی

افسردگی یک اختلال خلقی است که باعث ایجاد غم و اندوه و البته حس بی تفاوتی می شود.بر اساس تحقیقات یکی از مطالعات روانشناسی به این نتیجه رسیدند که افراد بعد از یک جلسه تمرین هم حس بهتری پیدا می کنند.کسانی که مطمئن نیستند ورزش می تواند کمک زیادی به روحیه شان کند باید بدانند شواهد نشان می دهند که ورزش کمک زیادی به بهتر شدن خلق و خو و طرز فکر می کند و به همین خاطر نباید از آن غافل شوید (بهتر است حداقل هفته ای 2 روز تمرین سبک داشته باشید).

تاثیرات مثبت بدنسازی بر ذهن

بر اساس نتایج یک تحقیق در مجله آمریکایی اپیدمیولوژی به این نتیجه رسیدند که بزرگ سالان تغییرات رفتاری زیادی بعد از تمرین داشته اند و این تغییرات هیچ ارتباطی به سن,جنسیت و قومیت یا حتی خانواده نداشته! همچنین کسانی که افسردگی شدید دارند و در حال مصرف دارو هستند هم می توانند در کنار این روش ها از ورزش هم کمک بگیرند. متاسفانه همانطور که تعداد بیماران افسردگی بیشتر شده است,تعداد کسانی که در طول روز دچار اضظراب و نگرانی می شوند هم افزایش پیدا کرده است.

به طور کلی اضظراب یعنی فرد در یک سری شرایط خاص و سخت (ناشناخته) احساس ناراحتی,نگرانی و عصبی بودن بیش از حد می کند (البته این مورد را تقریبا هر فرد ایرانی دارد,به دلیل شرایط به نسبت سخت اقتصادی). به هر حال مشخص است که ورزش کردن برای افراد مضظرب و افسرده مفید بوده و این نتایج بر اساس تحقیقات مجله Scientific Reports به دست آمده که در آن به این نتیجه رسیدند تمرینات قدرتی در کل بدنسازی باعث کاهش علائم افسردگی از همان هفته اول می شود.

علاوه بر تمام این موارد,یک آزمایش بزرگ در سال 2017 و توسط شرکت Sports Medicine انجام شد که به این نتیجه رسیدند شدت استرس و افسردگی هم در افراد سالم و هم در بیمارها کاهش چشم گیری داشته است.نکته اصلی این است که تمرین و حرکت مداوم باعث یک سری تغییرات در بدن و مغز خواهد شد که به مرور زمان علائم افسردگی و استرس را از شما دور می کند.

2. حس هدفدار بودن خواهید داشت

کنترل حرکاتی که می خواهید در حین بدنسازی انجام دهید و از طرفی زمانی که می گذارید به خودی خود باعث ایجاد حس موفقیت در افراد می شود (البته این مورد برای تمام ورزش ها یکی می باشد). همه ما می دانیم که زندگی های امروز مملو از کار و تکنولوژی شده و ما هم می توانیم با رفتن باشگاه و دور شدن از این موارد,چیزهای جدیدی را تجربه کنیم.برای ورزشکاران حرفه ای سابز که دورانشان تمام شده است,احساس از دست دادن هدف بسیار رایج است.یکی از ورزشکاران حرفه ای با این مجله صحبت کرد و گفت که بهترین راه برای مقاوم در برابر این احساس ناامیدی,ورزش روزانه و روتین است.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید این ورزش روتین باعث شد که او دوباره حس زندگی پیدا کرده و قدرت درونی خودش را زنده کند.از طرفی با این کار شما همچنان حس ورزشکار بودن خواهید داشت و دیگر استرس از دست دادن جایگاه اجتماعی خود را نمی کشید.توجه داشته باشید که این حس هدفدار بودن بعد از مدتی شدت بیشتری پیدا کرده و شما هم به هیچ عنوان نمی توانید از ورزش دست بکشید (این نکته مثبت است).

برای کسانی که به دنبال انگیزه برای شروع کردن کار خود هستند,باید بگوییم که این انگیزه بعد از شروع به سراغتان می آید.در حال هیچ تحقیقی بر این مورد نشده است که کدام ورزش برای سلامت روان مناسب تر است اما به طور کلی بهتر است روزانه 20 الی 30 دقیقه و هر هفته حداقل 3 روز تمرین داشته باشید.

3. کیفیت خواب بالاتر و بهبود عملکرد بدن (ریکاوری)

خوابیدن برای بهبود ذهنی و جسمی لازم است.از طرفی خواب باکیفیت به مغز کمک می کند که اطلاعات عاطفی را بهتر پردازش کند و به همین خاطر خواب کافی و باکیفیت باعث افزایش رضایت فرد و در نتیجه داشتن زندگی بهتر می شود.یک بررسی حرفه ای از مجله فیزیوتراپی اروپایی نشان می دهد که ورزش کردن به مرور باعث بهبود کیفیت خواب در افراد جوان و مسن می شود.از طرفی تحقیقات نشان می دهند که خواب موج آهسته که بخش مهمی از خواب اصلی به حساب می آید و وظیفه پردازش اطلاعات و جوانسازی مغز را دارد بعد از ورزش افزایش پیدا می کند.

علاوه بر این زمانی که یک خواب باکیفیت و عمیق داریم,هورمون های رشد نیز ترشح می شوند.همین هورمون ها باعث افزایش استخوان سازی,عضله سازی و چربی سوزی خواهند شد.از طرفی دیگر خواب کم باعث عقب افتادن بازیابی عضلات,افزایش ترشح کورتیزول و هورمون های مرتبط با استرس می شود.به هر حال اکنون ما هم می دانیم که ورزش کردن می تواند کمک های زیادی به یک فردی که دچار افسردگی و اضطراب شده, کند.در آخر هم این را بگوییم که ورزش بخش جدایی نشدنی از زندگی شما خواهد شد و دیگر نیازی به نگرانی در رابطه با کیفیت خواب یا در کل زندگی خود نخواهید داشت (ورزش با تسکین مغز می تواند شما را در تصمیم گیری بهتر یاری کند).

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *