اخبار

انوع مختلف فرم بدن را بشناسید

انواع مختلف فرم بدن

فرم بدن افراد می تواند کل و اندازه های مختلف داشته باشد که این مورد بستگی به ژنتیک و محیط زندگی دارد.برخی از مهم ترین تیپ های بدنی عبارتند از مثلث,مستطیل,ساعت شنی,اکتومورف,مزومورف و اندومورف که هر کدام یک سری ویژگی ها دارند.تیپ بدنی یکی از مواردی است که هر انسانی را از دیگری جدا می کند و ممکن است بدن شما انحنای بیشتری داشته باشد و بدن دوستتان عضلات بیشتر! معمولا بعد از بلوغ نوع بدن هر شخص مشخص می شود و که ممکن است بر اثر رژیم غذایی,سبک زندگی یا سایر عوامل تغییرات کوچکی پیدا کند.

در این مقاله قرار است تیپ های بدنی اصلی را بررسی کنیم و ببینیم که هر کدام چطور تشکیل می شوند و از طرفی ببینیم که چطور می توانیم تیپ بدنی خود را تغییر دهیم.

منظور ما از تیپ بدنی (فرم بدن) چیست؟

نوع تیپ بدنی یک فرد بستگی به نحوه توزیع عضلات و چربی ها دارد.برخی از ما بلند و لاغر هستیم و برخی دیگر هم بدن های منحنی شکل داریم.از طرفی بسیاری از مواقع دیده شده است که افراد در گرفتن وزن و برخی دیگر در کاهش وزن مشکل دارند که همین نشان دهنده تیپ بدنی می باشد.

تیپ های بدنی مردان

در دهه 1940 یک روان شناس با نام ویلیام اچ شلدون,برای اولین بار انواع مختلف بدن یا همان گونه های بدنی را نام گذاری کرد.بسیاری از مردن تصور می کنند که این طبقه بندی تنها برای مردان است,اما بهتر است بدانید که خانم ها هم طبقه بندی مخصوص به خودشان را دارند.این دسته بندی ها معمولا بر اساس میزان چربی یا همان وزن افراد تعیین می شود.به هر حال طبق این نوع دسته بندی سه فرم بدن مختلف وجود دارد :

  1. اکتومورف : به حالتی گفته می شود که بدن بلند و لاغر بوده و تمایل کمی به جذب چربی و عضله دارد.کسانی که این نوع فرم بدن را دارند,در هنگام افزایش وزن دچار مشکل می شوند و به سختی بالا می آیند.برخی از برترین مدل های دنیا از این نوع تیپ بدنی هستند!
  2. اندومورف : این بدن به شکلی است که فرد عضلات و چربی های بیشتری داشته و از طرفی راحت تر هم وزن می گیرد (البته افراد با این تیپ بدنی همیشه اضافه وزن ندارند).یکی از مهشورترین افراد با این تیپ بدنی مرلین مونرو بود.
  3. مزومورف : به تیپ بدنی عضلانی و ورزشکار گفته می شود.افراد مزومورف به شکلی هستند که نه اضافه و نه کمبود وزن دارند.اغلب شناگران و والیبالیست ها دارای چنین فرم بدنی هستند.

تیپ های بدنی زنان

تیپ های بدنی زنانه

زنان معمولا توده چربی بیشتری دارند و از طرفی به دلیل داشتن باسن,سینه و ران های بزرگ تر معمولا شکل منحنی خود را حفظ می کنند.درست است که هر شخص شکل بدنی منحصر به فرد خودش را دارد,اما چندین فرم بدن مختلف برای زنان در نظر گرفته شده است.البته این فرم های بدنی از سال 2004 و توسط مجلات مد و فشن معرفی شد :

  1. گلابی یا مثلث : افراد با این فرم بدنی معمولا شانه های کوچک تری (نسبت به عرض باسن) دارند.از طرفی بیشتر وزن بدن در قسمت باسن و ران ها (در کل پایین تنه) جمع می شود.
  2. مثلث معکوس : این نوع بدن زمانی تشکیل می شود که عرض باسن از عرض شانه کمتر باشد و در کل پایین تنه به نسبت بالاتنه کوچک تر دیده می شود.خانم هایی با این فرم بدن معمولا در ناحیه شکم و سینه ها اضافه وزن پیدا می کنند.از طرفی سینه های بزرگ و باسن باریک یک از اصلی ترین نشانه های چنین بدنی است.
  3. مستطیل : اینگونه بدن ها معمولا هیچ ویژگی منحصر به فردی ندارند و عرض شانه با عرض باسن دقیقا یکی است.در این حالت تمام بدن به شکل مساوی چربی می گیرد و مساوی به نظر می رسد.
  4. ساعت شنی : در این حالت هر دو قسمت (پایین و بالا) بدن به یک اندازه پهن هستند.البته خانم هایی با بدن ساعت شنی معمولا کمر باریک تری دارند که به راحتی بالا و پایین تنه را از هم جدا می کند.
  5. بیضی یا سیب : این مورد زمانی اتفاق می افتد که نیمه بالا و پایین بدن باریک و لاغر است.اغلب خانم ها با این تیپ بدنی دارای شکم و سینه های بزرگ و از طرفی هم پاهای لاغر هستند.

چه مواردی فرم بدن را تعیین می کنند؟

مواردی زیادی بر تیپ بدن تاثیر دارند که برخی از مهم ترین آنها عبارتند از :

  • ژنتیک
  • جنسیت
  • سن
  • رژیم غذایی
  • فعالیت روزانه

تغییر در رژیم غذایی و مقدار فعالیت روزانه می تواند تغییراتی در فرم بدن ایجاد کند.برای مثال اگر شخصی تیپ بدنی اکتومورف داشته و به دنبال افزایش وزن باشد,می تواند با داشتن یک رژیم غذایی پروتئین دار و انجام تمرینات قدرتی به هدف خود برسد.

آیا دانستن نوع تیپ بدنی مفید است؟

تشخیص نوع فرم بدن می تواند برای برخی از بدنسازان و ورزشکاران مفید باشد و برای افراد معمولی هم بی تاثیر! به هر حال ظاهر افراد می تواند به راحتی با ورزش و رژیم غذایی تغییر کند که البته این کار هم نیاز به زمان و اراده زیادی دارد.این مورد را هم در نظر داشته باشید که تیپ بدنی نشان دهنده وضعیت سلامتی فرد نیست.

تمرین و ورزش

کسانی که تیپ بدنی اکتومورف دارند بر این عقیده هستند که نمی توانند مانند اندومورف ها عضله سازی کنند و این کار برایشان سخت تر به نظر می رسد (البته درست هم است).با این حال اشخاص با هر تیپ بدنی می توانند شروع به تمرینات ورزشی کنند تا بعد از مدتی متوجه افزایش قدرت,انعطاف پذیری و عضلات خود شوند.

چاقی متابولیک (بیماری)

ممکن است شما هم این تصور را داشته باشید که برخی از افراد با تیپ های بدنی خاص,بیشتر از بقیه دچار بیماری و چاقی می شوند که این طرز فکر کاملا اشتباست.یک منبع معتبر تحقیقاتی نشان می دهد کسانی که به ظاهر بدن لاغر و سالمی دارند هم ممکن است دچار چاقی متابولیک شوند که در ادامه بیماری های مختلفی از جمله دیابت نوع 2,ایسکمیک قلبی و انواع سرطان به سراغشان بیاید.

فعالیت روزانه اندک,نوشیدن الکل,سیگار کشیدن و نداشتن یک رژیم غذایی درست و مناسب از جمله مهمترین عوامل تاثیر گذار بر پیدایش بیماری چاقی متابولیک هستند.البته برخی از مشکلات ژنتیکی هم می تواند باعث بروز چنین بیماری شوند.این مورد را در گوشه ذهن داشته باشید که فرم بدن نمی تواند از بروز بیماری چاقی در افراد جلوگیری کند.

نکاتی برای بهبود فرم بدن

گاهی مواقع ممکن است افراد به تیپ بدنی خود مشکل داشته باشند.برای مثال یک فرد با بدن منحنی ممکن است به دنبال فرم بدن مستطیلی باشد و برعکس! امروزه بسیاری از خانم ها و آقایان به دنبال یک تیپ بدنی بدون نقص هستند که چنین چیزی اصلا وجود ندارد! تنها موردی که شما باید درگیرش باشید همان سلامتی بوده که با ورزش و داشتن یک رژیم غذایی درست به هدف خود خواهید رسید.

انجمن ملی اختلالات غذایی چند مورد را برای کسانی که به دنبال وضعیت بدنی بهتر هستند,جمع آوری کرده است که برخی از مهمترین آنها عبارتند از :

  • از بدن خود بابت کارهایی که می تواند انجام دهد قدر دانی کنید.
  • به یاد داشته باشید که زیبایی به پوست و شکل بدن نیست.
  • در کنار افراد مثبت اندیش زندگی کنید.
  • خود خوری انجام ندهید.
  • لباس های راحتی بپوشید که اعتماد به نفستان را افزایش می دهد.
  • در شبکه های اجتماعی انتقاد کنید و انتقاد پذیر باشید.

باید این موضوع برایتان جا افتاده باشد که هر بدن زیبایی خاص خودش را دارد و شخصیت افراد و زندگی که دارند,ارتباطی با ظاهر و بدنشان ندارد.نحوه برخورد افراد با یکدیگر هم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و نباید از آن چشم پوشی کرد.اگر شخصی هم تیپ بدنی به نسبت بدی دارد,می تواند برای رفع این مشکل به متخصص مربوطه مراجعه کند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *