اخبار

مصرف تستسترون – معایب,مزایا و عوارض جانبی

مصرف تستسترون در بدنسازی

قطعا تمام شما دوستان عزیز می دانید که تستسترون می تواند سرعت پیشرفت شما در ورزش بدنسازی یا هر ورزش دیگری را افزایش دهد.اما قبل از مصرف باید با یک سری مزایا و معایب بزرگ این هورمون آشنا شوید تا مبادا بعدها مشکلی برایتان به وجود بیاید.البته این مقاله را از یک وبسایت پزشکی به شکل کامل ترجمه کرده ایم و هیچ مورد اضافه ای از خودمان ننوشته ایم.به هر حال اگر به دنبال مصرف تستسترون هستید,پیشنهاد می کنیم تا انتهای مقاله همراهمان باشید.

تستسترون چیست؟

تستسترون یک هورمون جنسی مردانه است که در بیضه ها تولید می شود.البته مقدار بسیار کمی از این هورمون در تخمدان و سیستم آدرنال زنان هم وجود دارد.بسیاری از مردان و پسران شروع به تزریق تستسرون برای جبران کاهش این هورمون در بدن خود می کنند (افزایش سرعت رشد و بلوغ).اغلب این ماده را به کسانی تجویز می کنند که دارای یک بیماری پزشکی شناخته شده باشند مانند اختلالات ژنتیکی,مشکل در ساختارهای مغز (هیپوفیز و هیپوتالاموس) و…!

همچنین بسیاری از پزشکان برای درمان و جلوگیری از پیشرفت سرطان سینه,مصرف تستسترون را به خانم ها پیشنهاد می دهند.توجه داشته باشید که این هورمون نباید برای رسیدن به اهداف ورزشی یا یا درمان پیری استفاده شود.یکی دیگر از موارد مصرف تستسترون برای کسانی است که نارسایی جنسی دارند و هنوز به طور کامل پسر-مرد نشده اند که البته تمام این مصرف ها زیر نظر پزشک متخصص خواهد بود.

ممنوعه های تستسترون

در ابتدا بگوییم که اگر باردار هستید یا قصدش دارید,به هیچ عنوان سمت این هورمون نروید.از طرفی کسانی که مشکلاتی از قبیل سرطان پروستات,سرطان سینه (مردان),بیماری قلبی,بیماری کلیوی و مشکلات کبدی دارند اصلا نباید به سراغ مصرف این هورمون بروند.استفاده بدون نظر پزشک می تواند مشکلات جدی و جبران ناپذیری برای شما ایجاد کند که در ادامه با آنها آشنا خواهیم شد.

تزریق تستسترون باید توسط متخصص یا حداقل پرستار انجام شود.مصرف بی رویه این هورمون می تواند باعث بروز مشکلات مغزی,قلبی,کبدی و حتی اعصاب در افراد شود و به همین دلیل است که می گوییم ممکن است خطرناک باشد.تزریق تستسترون بدون نظر پزشک می تواند باعث بروز بیماری میکروآمبولی ریوی (POME) شود که همان لخته شدن خون در ریه بوده و بسیار کشنده است.همچنین اگر علائمی مانند درد قفسه سینه,سرگیجه,مشکل تنفسی,سرفه زیاد,خشک شدن گلو و غش کردن داشتید حتما به پزشک مراجعه کنید.

قبل از مصرف تستسترون بدانید

اگر شما به تستسترون حساسیت دارید یا یکی از مشکلات زیر را بدن خود دیدید,بهتر است به سراغ مصرف این دارو نروید :

  • سرطان پروستات
  • سرطان سینه مردان
  • بیماری قلبی
  • بیماری کبدی
  • بیماری کلیوی
  • باردار (یا می خواهید باردار شوید)

برای اینکه مطمئن شوید تستسترون برای شما مضر نیست,باید در صورت وجود یکی از مشکلات زیر به پزشک اطلاع دهید :

  • بیماری قلبی یا مشکل در رگ های کرونری
  • سابقه حمله قلبی,سکته مغزی یا لخته شدن خون
  • دیابت
  • پروستات بزرگ شده
  • کلسترول یا همان تری گلیسیرید بالا
  • سرطان سینه (در مردان و زنان)
  • بیماری کبد و کلیه
  • کلسیم بالا
  • اگر نیاز به خواب و استراحت بالا دارید (بیمار)
  • اگر رقیق کننده خون مصرف می کنید

توجه داشته باشید که مصرف تستسترون می تواند باعث آسیب به نوزاد متولد نشده شود و به همین خاطر در هنگام بارداری یا قبل از آن به هیچ عنوان نباید هورمون مصرف کنید.اگر هم در طول مصرف باردار شدید باید سریعا به پزشک خود اطلاع دهید.

در حال حاظر مشخص نیست که تستسترون به شکل مستقیم بر کودک تاثیر می گذارد یا اینکه وارد شیر مادر می شود.به هر حال در حین استفاده از این هورمون نباید شیر دهید!

تزریق تستسترون چطور انجام می شود؟

تزریق تستسترون باید به عضله باشد که مقدار آن هم بستگی به هدف شما دارد.برای مثال اگر به عنوان دارو مصرف می کنید معمولا باید هر 2 الی 4 هفته یک دوز بزنید.موردی که باید به آن اشاره داشته باشیم این است که در موارد درمانی حتما باید یک پزشک متخصص به شما تزریق کند,چرا که استفاده نادرست می تواند عوارض بسیار زیاد و البته بدی برایتان داشته باشد. نکته ای که بسیاری از افراد نمی دانند این است که تستسترون عملکرد و در کل زور شما را افزایش نمی دهد و اگر به شکل حرفه ای ورزش نمی کنید,بهتر است به هیچ عنوان سمت تزریق نروید.

پیشنهاد ما این است که در طول دوره مصرف چه برای باشگاه و چه برای اهداف درمانی,حتما به شکل مکرر آزمایش خون دهید.به طور کلی تستسترون می تواند برای درمان پسرانی که بلوغ کندی دارند استفاده شود (در این حالت هر 6 ماه نیاز به عکس برداری از استخوان ها خواهد بود).

عوارض جانبی تستسترون

در صورت مشاهده هر گونه علائم آلرژیک به تستسترون به پزشک مراجعه کنید.این عوارض عبارتند از کهیر,تنفس سخت,تورم صورت + زبان + گلو! نکته دیگر هم اینکه ممکن است در حالت نادر بعد از مصرف تستسترون دچار لخته خون در ریه شوید که در این حالت باید سریعا به پزشک متخصص مراجعه کرد. از جمله دیگر عوارض احتمالی می توانیم موارد زیر را نام ببریم :

  1. درد قفسه سینه
  2. سرگیجه
  3. مشکلات تنفسی
  4. سرفه زیاد
  5. سفت شدن گلو
  6. بیهوش شدن

استفاده نادرست از تستسترون می تواند مشکلات دیگری از جمله بزرگ شدن سینه,کوچک شدن بیضه ها,ناباروری,فشار خون بالا,سکته مغزی,مشکلات کبدی,مشکل رشد استخوان,اعتیاد و پرخاشگری را به وجود بیاورد که حل هر کدام از این موارد نیاز به زمان و هزینه زیادی خواهد داشت.از طرفی اگر دچار مشکلات زیر شدید حتما با پزشک تماس بگیرید :

  1. درد یا فشار به قفسه سینه که به مرور به فک و شانه ها گسترش می یابد
  2. تورم در مچ پا یا افزایش وزن سریع
  3. درد در سینه,سرفه ناگهانی,خس خس سینه و سرفه خونی
  4. درد,تورم و قرمزی در یک یا دو پا
  5. حالت تهوع و استفراغ
  6. تغییر رنگ پوست
  7. افزایش نعوظ آلت تناسلی
  8. ناتوانی جنسی,مشکلات انزال,کاهش مقدار مایع منی و کاهش اندازه بیضه
  9. درد در هنگام ادرار کردن
  10. تنگی نفس (حتی با فعالیت اندک)
  11. درد معده,یبوست و اسهال,افزایش تشنگی یا ادرار,درد یا ضعف عضلانی,درد مفاصل,گیجی و احساس خستگی یا بیقراری
  12. درد در مناطق بالایی معده,خارش,از دست دادن اشتها,ادرار تیره رنگ,مدفوع شل و یرقان (زرد شدن پوست)

خانم هایی که تستسترون دریافت می کنند ممکن است عادت های مردانه پیدا کنند که با ادامه مصرف و دوره درمانی این عادت ها همیشگی خواهند شد.به همین خاطر در صورتی که یکی از علائم زیر را مشاهده کردید باید سریعا به پزشک مراجعه کنید :

  1. آکنه
  2. تغییر در دوره قاعدگی
  3. رشد مو در نواحی چانه و سینه
  4. صدای خشن و بم تر
  5. کلیتوریس بزرگ شده

از جمله مهمترین علائم مصرف تستسترون در مردان و زنان :

  1. تورم در قفسه سینه
  2. سردرد و استرس
  3. افزایش یا کاهش میل به رابطه جنسی
  4. بی حسی یا مور مور شدن
  5. درد یا خارش در ناحیه ای که سرنگ زده شده است

البته این لیست کامل از عوارض جانبی نیست و چندین مورد دیگر هم وجود دارند.برای دریافت اطلاعات بیشتری بهتر است با پزشک خود صحبت کنید.کسانی که ورزش بدنسازی انجام می دهند هم حتما باید با یک پزشک در این رابطه صحبت کنند و چکاپ کامل شوند.

تداخل دارویی تستسترون

ممکن است برخی از داروها تداخل زیادی با تستسترون داشته باشند از جمله :

  • رقیق کننده های خون (وارفارین,کومادین و جانتوون)
  • داروهای ضد التهابی مانند اکسی فن بوتازون

توجه داشته باشید که سایر داروهای گیاهی و صنعتی که حتی بدون نسخه هم ارائه می شوند ممکن است با تستسترون تداخل داشته باشند و به همین خاطر است که می گوییم که حتما باید با یک متخصص مشورت کنید.

امتیاز دهید post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *